ТЕНДЕНЦІЇ ІМПОРТУ МЕТАЛУ: види продукції та частка імпорту на ринку України
Український ринок металопрокату значно змінився у 2022-23 роках. Частка імпорту на ринку металопрокату значно зросла, а різниця між українськи експортом та імпортом металосировини і металопродукції зменшилася, розповідає Сергій Коваленко, комерційний директор Національної мережі металоцентрів Вартіс.
Так, у 2022 році Україна імпортувала недорогоцінних металів та виробів з них на суму 2,4 мільярда доларів. Це 40% від експорту металу у 2022 році.
Щодо того, яка саме продукція була у минулому році та залишається трендовою сьогодні – це балки та листи товщиною від 10мм і більше, оскільки їх виготовляли тільки на потужностях Азовсталі, ММК Ілліча, які зруйнувала росія.
«Прогнозую, що ситуація з дефіцитом цієї продукції з часом буде наростати. Українські запаси завершуються, заміщувати їх немає як, тільки з імпортних ринків.
Потреби в імпорті металопрокату цілком залежатимуть від ситуації в Україні, розвитку подій на фронті, від яких, у свою чергу, залежатиме запуск повномасштабної відбудови України.
А для відбудови потрібні колосальні об’єми матеріалів.
Відбудови не тільки критичної і соціальної інфраструктури, але і житла», – розповів Коваленко.
За статистикою Київської школи економіки, станом на лютий загальна кількість пошкоджених або зруйнованих навчальних закладів – понад 3127, серед яких 1489 шкіл, 885 дитячих садків, 517 будівель закладів вищої освіти; пошкоджених або зруйнованих закладів охорони здоров’я – 1245. За даними Міністерства розвитку громад та територій, на даний час в Укрїані зруйновано 170 тисяч житлових будинків, із них більше 18 тисяч – багатоповерхові будинки.
«Для активного старту цього масштабного процесу потрібна в першу чергу перемога над рускім міром, яку ми в Україні дуже очікуємо. І сподіваємо, що для пришвидшення її настання світ буде консолідований для підтримки обороноздатності та боєздатності України.
З огляду на кількість будівель, яку потрібно буде відбудувати, експерти говорять, що процес відбудови буде тривалим та в ньому будуть брати участь у світові компанії, зважаючи на обсяги роботи і потребу у матеріалах. Тому треба вже налагоджувати партнерства та планувати співпрацю», – сказав Коваленко.
При рості попиту об’єми постачання цих «ексклюзивних», якщо можна так сказати, позицій через імпорт, в тому числі з Європейських країн, будуть збільшені.
Випадки великих імпортних поставок дефіцитного металопрокату в Україну вже були. Так, до прикладу, за даними з відкритих джерел, українська залізнична компанія «Укрзалізниця» підписала у 2022 році договір із французьким виробником Saarstahl Rail про постачання рейок на суму до €37,6 млн – 20 тис. т рейок, що дозволило відремонтувати приблизно 150 км колії.
«Тренд великої частки імпорту на ринку металопрокату буде зберігатися і в 2023 році, і далі, допоки в Україні не відбудеться відновлення власного виробництва цих категорій металопрокату на що ми дуже очікуємо».