Оберіть область зі списку
Вінницька
Волинська
Дніпропетровська
Житомирська
Закарпатська
Запорізька
Івано-Франківська
Київська
Кіровоградська
Львівська
Миколаївська
Одеська
Полтавська
Рівненська
Сумська
Тернопільська
Харківська
Херсонська
Хмельницька
Черкаська
Чернівгівська
Чернівецька
Ваша область
Ви з області?
Так
Змінити

мова
мова

Ваша область ?
Так
Змінити
03 / 03 2023

Як зростання попиту з початком сезону металоторгівлі вплине на ріст цін та чого чекати від світового ринку – інтерв’ю

У перші два місяці року продажі металопрокату сезонно знизилися, але з початком будівельного сезону вони можуть зрости

Український ринок металоторгівлі на собі відчуває зниження рівня ділової активності. Попит на металопрокат суттєво впав ще восени 2022-го, коли почалися ракетні атаки на енергоінфраструктуру й перебої в постачанні електроенергії. Якою є загальна та цінова ситуація на цьому ринку зараз, в інтерв’ю GMK Center розповів Сергій Коваленко, комерційний директор національної мережі металоцентрів Vartis.

Якими є результати перших двох місяців на ринку металоторгівлі?

– Значних змін на ринку металоторгівлі за перші два місяці 2023 року не відбулося. Попит знизився пропорційно до сезонності – таке ми спостерігаємо кожного року в зимовий період. Дехто з експертів прогнозував значне падіння продажів узимку, проте цього не сталося.

У другій половині лютого відчутним фактором зниження попиту був страх перед загостренням бойових дій. Тепер, коли ця дата позаду, попит, як ми очікуємо, буде сезонно зростати.

Наразі ситуація така: наші продажі у січні 2023 року є меншими на 50% у порівнянні із січнем 2022-го, коли війни ще не було. Ми сподіваємося, що в наступних місяцях ринок покаже більшу активність.

Яка ситуація з попитом на метал в окремих регіонах?

– За останні кілька місяців попит на металопродукцію в Україні знизився, бо «не сезон». Однак якщо розглядати ситуацію в окремих регіонах, то можна побачити деяку позитивну динаміку. У західних регіонах попит на металопродукцію вищий, ніж у центральних областях. Така картина зберігається з весни 2022 року, і це пов’язане з більш стабільною ситуацією й віддаленістю від територій, де ведуться бойові дії.

Зазначу, що переважання попиту в західних областях пов’язане також з релокацією бізнесу. Це також, ми прогнозуємо, буде видно за продажами у 2023 році, адже є компанії, які минулого року планували зводити на заході країни свої склади та ін. Цього року їх рішення «дозріло».

Чи відчуваєте ви збільшення попиту на металопродукцію в контексті відновлення зруйнованих війною виробництв та інфраструктури, а також у зв’язку з переміщенням промислових потужностей у західні регіони?

– На жаль, на сьогодні ми не спостерігаємо масового відновлення, яке могло б збільшити споживання металопрокату. Проводяться невеликі роботи на інфраструктурних об’єктах, роботи пов’язані з релокацією бізнесу, а також відновлення зруйнованого житла коштом населення.

Однак не слід забувати, що відновлення інфраструктури та виробництва після війни – це довгостроковий процес. Ми очікуємо зростання попиту на металопродукцію з часом.

Що відбувається на ринку арматури? Як змінилися ціни на цю металопродукцію?

– За останні кілька тижнів ми спостерігаємо споживання арматури на сезонно низькому рівні, проте в оптовому сегменті споживання є більшим, ніж у роздрібному. Це може бути пов’язане з тим, що в зимовий період роздрібні продажі зменшуються. Проте очікуємо зростання попиту в цьому сегменті вже на початку весни.

У лютому арматура на ринку подорожчала. Це пов’язано з тим, що виробники коригують свої ціни паритетно з експортними. Наступне підвищення відбудеться вже на початку березня. Прогнозуємо підвищення ціни приблизно на $20-40 за тонну.

Ще один фактор, який вплинув на ціну – це зупинення виробництва арматури на «АрселорМіттал Кривий Ріг» після ракетних обстрілів. Відновлення роботи відбулося тільки на початку лютого поточного року.

Поки виробництво арматури на «АрселорМіттал» не відбувалося, допомогу внутрішньому ринку надавав інший виробник – «Метінвест» на потужностях «Каметсталі». У зв’язку з низьким попитом та достатніми запасами продукції на складах трейдерів клієнти не відчули дефіциту.

Якими є загальні цінові тренди на внутрішньому ринку металоторгівлі?

– Ми вибрали найпопулярнішу продукцію й зазначили ціни станом на 28 лютого 2023 року (по Києву):

Як зростання попиту з початком сезону металоторгівлі вплине на ріст цін та чого чекати від світового ринку - інтерв'ю

Можна відстежити, як ціни на ті самі групи металопрокату змінилися з літа 2022 року.

Лист 10-20 мм подешевшав майже на 23,2%. Тоді, на початку сезону, це був ризиково дефіцитний продукт, який почали імпортувати в країну, адже потужності українських виробників товстих листів були знищені окупантами. Зараз ситуація стабілізувалася, і ринок диктує таку ціну на товсті листи.

Ціни на гарячекатаний лист 2-8 мм зросли на 3,2%. Невелике відсоткове зростання спостерігається на труби – до 1%. У першій половині березня прогнозується збільшення цін на листи, а також на труби у зв’язку з підвищенням цін на експортних ринках.

Ціни на арматуру 12-32 мм та катанку 5,5-12 мм зросли на 30% та 13,4% відповідно. Найбільше подорожчав швелер 8, 10, 12 мм – на 36%.

Ціну на імпортні категорії сьогодні диктує європейський ринок, але продукція, яка й далі виготовляється в Україні, є найбільш конкурентоспроможною. Вона якісна та доступна для клієнта.

Також щороку актуальним є тренд подорожчання металу на початку будівельного сезону. Цей тренд припадає на березень, і цей рік не стане виключенням.

Як змінився попит на металопродукцію в порівнянні з осінню 2022-го? Чи оговталися вже споживачі металопродукції після ударів по енергоінфраструктурі, які почалися в жовтні минулого року?

– Відносно осені попит сезонно знизився. Також зниження попиту відчувається саме на тих тижнях, коли відбуваються масовані ракетні обстріли. Покупцям треба 2-3 дні, щоб оговтатися.

Як компанія перебудувала свою роботу через ракетні атаки та перебої в постачанні електроенергії?

– Щоб не залежати від відключень, «Вартіс» ще з листопада минулого року доклав максимум зусиль для забезпечення автономної роботи своїх складів. Щоб виконати замовлення клієнтів, у компанії змінювали графіки навантажень, включаючи вихідні, а за потреби – навантажували вночі, але все, звісно, відповідно до правил техніки безпеки.

У грудні ми розпочали роботу із забезпечення наших оптових складів потужними генераторами. Таким чином, навантажувальні механізми на складах, де є автономне джерело енергії, можуть працювати незалежно від відключень. Процес переведення складів на роботу в автономному режимі триває.

Які ваші прогнози щодо обсягів металоторгівлі в першому кварталі поточного року та за рік загалом? Які очікування щодо арматури?

– Наші очікування щодо обсягів металоторгівлі навесні доволі оптимістичні. Це пов’язано з тим, що країна вже частково пристосувалася працювати під обстрілами, які стали звичним явищем для українського бізнесу.

Ми прогнозуємо зростання продажів за підсумками всього 2023 року на рівні 10-15% – у зв’язку з відбудовою, релокацією та завдяки адаптації бізнесу до умов війни. Обсяг ринку арматури у 2023 році, за нашими прогнозами, становитиме 350- 400 тис. т. Для порівняння: у 2021 році розмір ринку цього металопрокату становив понад 1 млн т.

Які плани Vartis на 2023 рік?

– Ми сподіваємося, що Україна здобуде перемогу у 2023 році завдяки ЗСУ та українському народу.

Щодо планів, то це, по-перше, – повноцінне відновлення роботи Запорізької філії. Також у стратегічних планах «Вартіс» – розширення мережі металобаз на 8-10 складів і наближення до клієнтів з метою покращення сервісних послуг.

Top